TAMOP 5.6.1.A-11/3-2011-0004.

Pályázat programja

A munkatársaknak szóló képzések:

1.)
Bevezető Szakmai Nap (Kick off)
Időpontja: 2012. március 1.
Helyszíne: Budapesti Javítóintézet
Résztvevők létszáma: 70 fő
A projektben résztvevő munkatársak, valamint az ország különböző javítóintézeteiben dolgozó szakemberek, illetve az intézménnyel együttműködő szakmai területek képviselői, így különösen: ORFK, BRFK, OBH, KIMISZ munkatársai.
A bevezető szakmai nap célja, hogy a projektben résztvevők, a két intézményben dolgozó munkatársak kölcsönösen megismerhessék egymást, közösen megismerjék a projekt céljait, a projekt megvalósításának menetét, feladatait, annak érdekében, hogy ezt a munkát mindkét intézmény közössége megfelelően tudja támogatni. A konferencián a későbbi disszeminációs tevékenység előkészítése érdekében részt vettek más javítóintézetek szakemberei is.
A rendezvénynek célja a projekt bemutatáson túl olyan szakmai ismeretek közvetítése külső meghívott szakértők előadásian keresztül, amelyek a projektet megalapozzák.
A Bevezető Szakmai nap programja, és az elhangzott előadások ppt anyagai FICE honlapján elérhetőek.

2.)
Team-építő és stratégiakészítő tréning (40 órás)
A projektben résztvevő munkatársak (mentorok, projektvezető, szakmai vezető, illetve az intézmények vezetői számára egy négy alkalomra tervezett tréning valósul(t) meg. A tréning 3 alkalmára márciusban, májusban és szeptemberben került sor A Rákospalotai Javítóintézetben, illetve a Budapesti Javítóintézetben.

Célok: Stratégiai tervezés, változás menedzsment, team-építés
Kiemelten fontos a TÁMOP program elemeinek beillesztése az intézmény mindennapi munkájába, így a programelem további célja: hogy a résztvevők a projektben meghatározott program elemekhez igazodva, azokat beépítve, kialakítsák a rövid és hosszú távú terveket, annak érdekében, hogy minél hatékonyabban beépíthetővé váljanak a hosszú távú célkitűzésekbe. A stratégiai tervezés és környezeti elemzés során megfogalmazódnak olyan célok, tevékenységek, melyek újdonságot jelentenek az Intézmények számára, sok esetben bizonyos szervezeti, strukturális változást is igényelnek. A változás menedzsment folyamat célja ezeknek a változásoknak és tevékenységeknek az ütemezése, a hozzájuk kapcsolódó szervezeti változások és a humán erőforrás megtervezése, előkészítése, a változási folyamat elindítása és nyomon követése.
A projekt elem célja, hogy a TAMOP projektben résztvevő szakemberek közötti team-munka kialakítása.
A programelem segíti a disszeminációs tevékenységet, illetve a fenntarthatóságot.

3.)
Konfliktuskezelő módszerekről, mediációról szóló tréning (30 órás)
20 fő, a programban résztvevő két javítóintézet munkatársai számára 2012. júniusban valósult meg a Rákospalotai Javítóintézetben.
A program célja, hogy a javítóintézetekben megismerjék, és használják az alternatív konfliktuskezelési technikákat és a mediációt. A programban résztvevő szakemberek konfliktuskezelő, mediációs képzésen vesznek részt, melynek keretében elsajátítják a különböző módszerek elméletét, és szituációs játékok keretében gyakorlatot is szerezhetnek a tréningek során. Ezeken túlmenően elkezdik a konfliktuskezelési módszereket és a mediációt használni a leányotthon mindennapjaiban.
Figyelemmel arra, hogy a fiatalkorúak a pályázat során kortárs mediációs képzésen vesznek részt, így fontos, hogy a velük foglalkozó munkatársak, különösen a nevelők közül minél több olyan szakember legyen, aki ismer alternatív kezelési technikákat. Ez alkalmassá teszi az intézményeket arra, hogy a pályázat befejezése után a fiatalok és a felnőttek által megismert módszert a mindennapi konfliktusok kezelése során is alkalmazzák. Ezzel hosszú távon működtethetővé válik az intézményben a mediáció használata, illetve szélesebb értelemben a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének megismerése, elterjesztése.

4.)
Krízisintervenciós- agressziókezelés tréning (30 órás)
20 fő, a programban résztvevő két javítóintézet munkatársai számára 2013. májusban valósult meg a Rákospalotai Javítóintézetben.

A Krízisintervenció és agressziókezelés tréning saját gyakorlati tapasztalatot és alkalmazható elméleti tudást nyújtó készségfejlesztő tréning, melynek eredményeképpen a javítóintézetekben dolgozó, főként a fiatalkorúakkal közvetlenül foglalkozó nevelők megismerik a krízisállapotok kialakulásának folyamatát, okait, a beavatkozás konkrét gyakorlati lehetőségeit. Megtanulják alkalmazni a felhangolt állapotok csillapításának technikáit. A beavatkozásuk eredményeként a krízisállapotok és agresszív helyzetek megszüntethetők és a résztvevők vagy áldozatok egy új tanulási tapasztalattal jöhetnek ki a helyzetből. A fent említett készségek és tudás birtokában cselekedve, a fiatalkorúakkal dolgozó szakemberek számára sokkal kevésbé megterhelő (lelkileg, szellemileg, fizikailag) az említett frusztrációkkal teli helyzetek megoldása.

A képzés célja, a javítóintézeti munkatársak krízis és agressziókezelési ismereteinek, elméleti tudásának és kompetenciáinak fejlesztése. A képzés fontos, hogy ne csak az egyedi helyzetekre adjon felkészülést, hanem segítse azt, hogy az intézetek dolgozói komplex megelőzési és kezelési módszert sajátítsanak el, ami segítheti őket az intézmény kríziskezelési gyakorlatának és eljárásrendjének a kialakításában, módosításában. Az új eljárásrend alkalmazásával elkerülhetik a súlyos és jelentős erőforrásokat igénylő beavatkozások használatát. A képzés további célja, hogy elméleti és gyakorlati tapasztalatot szerezzenek abban, hogy a fiatalok számára sikeresen alkalmazható megküzdési stratégiákat tanítsanak. Képessé váljanak megtanítani a fiataloknak az érzéseik kezelését azokban a helyzetekben, amikor frusztrációt, szorongást, dühöt és haragot, csalódottságot élnek meg. További cél, hogy a továbbképzés eredményeként a résztvevők képessé váljanak a kríziskezelés eszközeinek a tudatos alkalmazására

5.)
Záró Konferencia
Időpontja: 2013. május 15.
Helyszíne: EMMI Rákospalotai javítóintézet és Speciális Gyermekotthon
Résztvevők létszáma: 100 fő
A projektben résztvevő munkatársak, valamint az ország különböző javítóintézeteiben dolgozó szakemberek, illetve az intézménnyel együttműködő szakmai területek képviselői, így különösen: ORFK, BRFK, OBH, KIH munkatársai.
A Záró Konferencia célja, hogy a projektben résztvevők, a két intézményben dolgozó munkatársak részvételével értékelni lehessen a projekt munkáját, tapasztalatait, A konferencia része a disszeminációs tevékenységnek is.
A Záró Konferencia programja és az elhangzott előadások ppt anyagai FICE honlapján elérhetőek.

Fiatalkorúaknak szóló képzések, programok:
1.)
Munkaorientációs Képzés (60 óra )
A programba bevont fiatalok (összesen 72 fő) részt vett a Munkaorientációs képzésen
2012. április - 2012. július között 18-18, majd 2012. szeptember és 2013. február között ismételten 18-18 fiatalkorú lány és fiú került bevonásra a Rákospalotai Javítóintézetben és a Budapesti Javítóintézetben a Munkaorientációs Képzésbe, mely 60 órában nyújtott ismereteket.
A képzés célja, hogy komplex álláskeresési technikák és munkaorientációs ismeretek átadásával a fiatalok munkavállalási esélyeit növeljük, képessé tegyük őket arra, hogy az állásinformációk forrásait alkalmazzák, sikeres önéletrajzot írjanak, megkeressék telefonon, illetve személyesen a munkaadókat, előnyös munkaszerződést kössenek, megszerzett munkahelyükön felmerült problémáikat sikeresen kezeljék, kollégáikkal megfelelően kommunikáljanak, állásukat hosszú ideig megtartsák. Az elméleti ismertek átadása mellett, a gyakorlati ismeretekkel párhuzamosan megismerkedhetnek a mindennapi életben használt álláskeresési dokumentumok (önéletrajz, motivációs levél, munkaszerződés minták) használatával, megfelelő alkalmazásával. A megvalósított szerepjátékok során (állásinterjú felvétele-visszajátszása stb.) fejlődik önismeretük, kommunikációs és konfliktus-kezelő képességük.
Ttémák:A mai magyar munkaerőpiac megismerése, a célállás meghatározása, tervkészítés, az állásinformációk forrásai, önéletrajzírás, álláshirdetések elemzése megadott szempontrendszer alapján, telefonon és személyesen történő kapcsolatfelvétel a potenciális munkáltatóval, béralku, munkaszerződés megkötése, beilleszkedés a munkahelyre, együttműködés és konfliktus a munkahelyen

2.)

Kortárs mediációs képzés (30 óra)

A programba bevont fiatalok (összesen 72 fő) részt vesz a Munkaorientációs képzésen
2012. április - 2012. június között 18-18, majd 2012. szeptember és 2012. november között ismételten 18-18 fiatalkorú lány és fiú került bevonásra a Rákospalotai Javítóintézetben és a Budapesti Javítóintézetben a Kortárs Mediációs Képzésbe, mely 30 órában nyújtott ismereteket.

A kortárs mediációs program az egyre elharapódzó konfliktusok, agresszív megnyilvánulások kezelésére és megelőzésére irányul. A fiatalok által mediált konfliktusok alkalmasak arra, hogy a javítóintézetekben, az iskolákban csökkentsék a durva megnyilvánulásokat, növeljék a felelősségérzetet, és modellül szolgáljanak a konfliktusok agressziómentes megoldására. A módszer segít a különböző érdekek felszínre hozásában, a másik fél szempontjainak megértésében. A képzés célja, hogy a fiatalok fiatalkorban sajátítsák el azt a megközelítést, hogy akaratukat ne a másik legyőzésén keresztül érvényesítsék.
Az alternatív vitarendezési eszközökből, a mediációnak, mint egyik eszköznek a kipróbálása, különös jelentőséggel bír a javítóintézeti neveltekkel körében, figyelemmel arra, hogy alkalmuk van megismerkedni a helyreállító igazságszolgáltatás elemeivel.

3.)
Élménypedagógiai foglalkozások - javítóintézeti nevelésre utaltak számára (40 óra)

2012. szeptember és 2012. december között a Rákospalotai Javítóintézetben elhelyezett fiatalkorú javítóintézeti nevelésre ítélt fiatalkorú lányok számára élménypedagógiai foglalkozásokat szerveztünk, melyet élménypedagógiában jártas szakértő javítóintézeti nevelőkkel együttesen valóst meg.

Az élménypedagógia módszere nagymértékben épít a külső környezetre, így ez az előzetes letartóztatásban lévők esetében csak korlátozottan használható. A módszerek gazdagítása érdekében a projekt keretén belül megvalósításra kerül egy a javítóintézeti neveltek számára, így a Rákospalotai Javítói intézetben megvalósítandó élménypedagógiai program.
Az élménypedagógia legmarkánsabb hatótényezője a tapasztalati tanulás. Lényege, hogy a fiatalkorút az állandóan változó társadalmi körülményekre csak úgy lehet felkészíteni, ha a problémamegoldás képességét sajátítja el. Nem kész ismereteket nyújtunk ebben a formában, hanem az ismereteket a fiatal maga szerzi meg.

A konstruktív pedagógiai szemléletre épülő foglalkozások kihasználva a kamasz, fiatal felnőtt életkori sajátosságait, a csoportos élmény-, izgalom-, kalandkeresés szükségletére alapozzák a beavatkozást. A fiatal a program során jól érzi magát, különös helyzeteket él át, észrevétlenül sajátít el egy sor készséget, képességet, amelyek a felelősségvállalás, a biztonságkeresés szempontjából nélkülözhetetlenek, például együttműködés, kölcsönös megértés, elfogadás, csoportnormák, értékrend, kölcsönös felelősségvállalás, segítségnyújtás, illetve önismeret, önbizalom fejlesztés a szociális tükrön keresztül, amit a csoporttársak nyújtanak a program során. A módszer célja, hogy az egyén képessé váljon saját erőforrásainak aktivizálására, felhasználására, döntések meghozatalára, a megfelelő és realisztikus pálya megtalálására.
Az intézményekben élő fiatalok sajátosságainak – negatív énkép, problémahelyzetekben a külső kontrollos megoldási módok preferanciája, sokszor differenciálatlan, rosszul alkalmazott társas kapcsolati készségek – figyelembevételével kell a képzés felépíteni.

4.)
Csoportos szabadidős-kreatív programok megvalósítása (szakkörök)
Mindkét javítóintézetben 2012. júniustól heti rendszerességgel szabadidős-kreatív programok (szakkörök) megvalósítása kezdődött meg.

A Budapesti Javítóintézet szakköri programjai:
Bábjáték szakkör
Képzőművészeti szakkör
Tánc-és Mozgás szakkör
A Rákospalotai Javítóintézet szakköri programjai:
Bőrtárgy-készítő, bőrdíszműves szakkör – Fazekas szakkör
Művészetterápiás szakkör
Népi-mesterségek szakkör

A szakköri tevékenységekben a programban már részt vett, potenciálisan bevonásra kerülő, illetve a programban közvetlenül nem részt vevő fiatalkorúak is részt vehetnek.

A szabadidős program jelentősége:
A javítóintézetbe került fiatalok befogadás előtti életét nagymértékben jellemzi a strukturálatlanság. Ennek oka egyrészt az, hogy általában kimaradnak a más fiatalokat hagyományosan jellemző mindennapi tevékenységekből (iskola, munka), ugyanez jellemzi legtöbb esetben a szülőket is a családban előforduló nagyarányú munkanélküliség miatt. Az alapvető feladatok hiánya mellett jellemző ezekre a fiatalokra, az hogy szabadidős tevékenységük is általában egyenlő a strukturálatlan idő eltöltésével, mindent ami nem kötelező tevékenységhez kötődik, kvázi program nélküli szabadidőként élik meg. A hagyományos szabadidős tevékenységek, mint pl. a sport, művészeti tevékenységek, kulturálódás, közös programok nem jelennek meg éltükben. A strukturálatlan szabadidő eltöltés is gyakran okai között szerepel a bűnelkövetésnek. Emiatt kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a projekt alatt támogathatóak legyenek azok a tevékenységek, amelyek egyrészt az „időtlenség" érzését, hasznos, számukra szerethető, sikerélményeket hozó programokkal váltják. Másrészt ezek a programok közösségi élményhez juttatják a fiatalokat, és a kognitív tanulási programok mellett a projektben megszerezhető tapasztalatokat elmélyíthetik.
A tárgykészítési akciók nemcsak a birtoklási lehetőség miatt sikeresek (amit a növendék elkészít, az az övé), hanem lehetőség nyílik arra, hogy ízlésüket, szín- és formaérzéküket, kézügyességüket, fantáziájukat fejleszteni lehessen. A manuális tevékenység mindig megnyugtató hatású, tehát terápiás jellege miatt is fontos.